پروتئوس چیست

 

پروتئوس مجموعه ای از ابزار های نرم افزاری است که عمدتاً توسط مهندسین رشته های برق، رباتیک و سایر رشته های مرتبط، برای شبیه سازی و طراحی مدارات الکترونیکی استفاده می شود.

در بین تمام نرم‌افزارها و ابزارهایی که برای شبیه‌سازی و عیب یابی مدارهای الکترونیک در دسترس هستند، محبوب ترین ها نرم افزار به حساب می آید! زیرا این نرم افزار نه تنها یک محیط کاملا گرافیکی زیبا دارد، بلکه استفاده از آن نیاز بسیار راحت است.

 


مزیت های پروتئوس

·       شما میتوانید از پروتئوس برای شبیه سازی مدار هایی که در آنها از انواع میکروکنترلرها، میکروپروسسورها و ... استفاده شده است کمک بگیرید!

·       نرم افزار پروتئوس قادر است مدارات مبتنی بر برد های توسعه ای مانند آردوینو و ... را شبیه سازی کند!

·       با نصب این برنامه تعداد زیادی کتابخانه رایگان پروتئوس در اختیار شما قرار میگیرد و شما میتوانید به کمک آنها عملکرد قطعات پایه، برخی از سنسور ها و ... را شبیه سازی کنید.

·       کتابخانه رایگان پروئوس علاوه بر اینکه دارای منابع، مولدهای سیگنال، ابزارهای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل مانند اسیلوسکوپ، ولت متر، آمپرمتر و …است. دارای انواع سوئیچ ها، نمایشگرها، بارها (موتورها، لامپ ها و ... ) نیز هست.

·       علاوه بر این شما میتوانید از اجزای گسسته مانند مقاومت ها، خازن ها، سلف ها، ترانسفورماتور ها، مدارهای مجتمع دیجیتال و آنالوگ، سوئیچ های نیمه هادی، رله ها، میکروکنترلرها، پردازنده ها، حسگرها و … نیز در شبیه سازی و آنالیز مداراتتان استفاده کنید.

·       نرم افزار پروتئوس امکان داشتن یک ظاهر گرافیکی زیبای نزدیک به واقعیت را در اختیار شما قرار میدهد، بنابراین شما میتوانید در زمان ارائه مدار به دیگران، از امکانات این نرم افزار برای ایجاد یک تصویر نزدیک به واقعیت، در ذهن مخاطب استفاده کنید!

·       پیش از چاپ مدار چاپی شما میتوانید از نرم افزار پروئوس علاوه بر شبیه‌سازی مدار برای رسم شماتیک مدار و طراحی بردهای مدار چاپی  (PCB) نیز استفاده کنید .

·       ARES امکان طراحی مدار تا 14 لایه داخلی را با نصب روی سطح و بسته‌های سوراخ دار ارائه می‌کند. با فوت پرینت از دسته‌های مختلف قطعات مانند آی‌سی، ترانزیستور، هدر، کانکتور و سایر اجزای مجزا تعبیه شده است. سیم کشی خودکار و سیم کشی دستی را ارائه می‌کند.

 

 

 

کتابخانه پروتئوس

نکته بعدی که در آموزش پروتئوس فرا میگیرید این است که برای شبیه سازی انواع مدارات آنالوگ و دیجیتال، لازم است شما کتابخانه پروتئوس تمام قطعات و المان هایی که در مدار شما استفاده شده است را در نرم افزار فرا بخوانید! در غیر این صورت شما نمیتوانید مدار مدنظرتان را شبیه سازی کرده و عملکرد آن را آنالیز کنید.

فرا خوانی قطعات پایه و برخی از سنسور ها که به صورت رایگان ئر نرم افزار وجود دارند، بسیار ساده است اما برای شبیه سازی عملکرد واقعی ماژول ها و سنسور هایی مانند: ماژول ویبره، سنسور صوت و ... که کتابخانه رایگان پروتئوس آنها وجود ندارد، شما قطعا به مشکل خواهید خورد!

برای حل این مشکل ما مجموعه ای کامل از انواع ماژول ها، برد های توسعه و قطعات پر کاربرد که دارای یک ظاهر گرافیکی زیبا و نزدیک به نمونه واقعی اهستند برای شما اماده کرده ایم. بنابراین شما میتوانید برای دانلودکتابخانه پروتئوس سنسور یا ماژول مورد نظرتان، از این مجموعه استفاده نمایید!

 


پیش نیاز لازم برای شروع کار با پروتئوس

پیش شروع کار با پروتئوس و ورود به دنیای شبیه سازی و آنالیز مدارات الکترونیک، لازم است شما دروسی مانند درس الکترونیک 1و2 را مطالعه کنید. تا با مفهایمی مانند جریان الکتریکی و اثرات عبور جریان از مدارات الکتریکی آشنا شوید .

مورد بعدی که در آموزش پروتئوس قصد داریم به آن بپردازیم، آشنایی اولیه با قطعات پر کاربرد است. زیرا همانطور که میدانید برای انتخاب قطعات مناسب لازم است که شما یک دانش کلی درباره نام قطعات، شکل ظاهری و کاربرد آنها داشته باشید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

کامپایل کردن آردوینو با گوشی اندروید